ElResum.cat

Societat

Diversos accidents greus han tingut lloc recentment, resultant en múltiples víctimes mortals i ferits. A les carreteres catalanes, un motorista de 52 anys va morir en una col·lisió a Castellbisbal, i la conductora d’un turisme va perdre la vida en un xoc frontal a Biure. Aquests sinistres eleven la xifra total de morts a la xarxa viària interurbana a 136 persones enguany, segons dades del Servei Català de Trànsit, que destaca la vulnerabilitat dels motoristes. Paral·lelament, als Pirineus francesos, quatre persones —un instructor de vol i tres alumnes de l’Escola Nacional d’Aviació Civil (ENAC)— van morir en estavellar-se la seva avioneta. A més, a Tarragona, l’explosió del dipòsit de gas d’un vehicle en una benzinera va provocar ferides a un menor, que va ser traslladat a l’hospital.

El Ministeri d’Agricultura investiga si el brot de pesta porcina africana detectat a Cerdanyola es va originar en un laboratori, ja que la soca pertany a un nou grup genètic (29), diferent del que circula actualment a Europa. Aquesta variant és molt similar a la soca “Geòrgia 2007”, que s’utilitza habitualment en investigacions científiques, fet que ha motivat que els Mossos d’Esquadra i el Seprona obrin les seves pròpies investigacions. El conseller Òscar Ordeig ha demanat prudència mentre avancen les anàlisis. Coincidint amb aquesta situació, el Centre de Regulació Genòmica (CRG) de Barcelona s’ha incorporat a un projecte europeu del programa Horitzó Europa per estudiar el genoma del virus. Tot i no tenir relació directa amb el brot actual, la recerca busca entendre la resistència natural d’alguns animals per protegir la ramaderia.

El brot de pesta porcina africana (PPA) detectat en porcs senglars a Catalunya ha provocat una doble crisi, sanitària i econòmica, per al sector porcí. La Comissió Europea ha establert una zona infectada que afecta 91 municipis de vuit comarques, imposant restriccions a les exportacions fins al 28 de febrer de 2026. Tot i això, comarques exportadores clau com Osona i el Segrià han quedat fora d’aquesta àrea i poden continuar venent a la UE. Malgrat que la malaltia no afecta les granges, l’impacte econòmic ha estat immediat. La Llotja de Mercolleida va reduir el preu de referència per donar suport als escorxadors, causant pèrdues d’entre 24 i 30 euros per porc per als ramaders. Representants del sector, com Rossend Saltiveri d’Unió de Pagesos, alerten que aquestes pèrdues milionàries posen en risc la viabilitat de les explotacions.

Un jutjat de Cerdanyola ha obert una investigació per un possible delicte contra el medi ambient per determinar l’origen del brot de pesta porcina africana (PPA). L’actuació judicial, que es preveu que sigui declarada secreta, s’inicia arran d’un atestat conjunt de la Guàrdia Civil i els Mossos d’Esquadra. La principal hipòtesi apunta a un error de bioseguretat en un centre de recerca, com l’IRTA-CReSA, situat a prop del focus inicial on s’han detectat 13 casos positius en senglars. Paral·lelament, un comitè d’experts científics ha començat a auditar els laboratoris de la zona per esbrinar-ne la causa. Com a mesura preventiva, se sacrificaran uns 30.000 porcs de 39 granges properes, tot i no haver-hi cap cas positiu en porcs d’engreix. El conseller Òscar Ordeig ha garantit la plena col·laboració del Govern en les investigacions.

Davant d’una onada de grip qualificada d’històrica per la seva intensitat i aparició primerenca, el Departament de Salut ha decretat l’ús obligatori de la mascareta en hospitals, centres de salut i residències sociosanitàries de Catalunya. La mesura, anunciada per la portaveu del Govern, Sílvia Paneque, respon a un augment exponencial dels contagis, que s’han més que duplicat en una setmana fins a assolir una incidència de 418 casos per 100.000 habitants. La soca predominant és la subvariant K de la grip A, que ha mutat i afecta especialment els menors de cinc anys. Aquest increment de casos, que segueix un patró similar al que es va observar a Austràlia, està provocant el col·lapse dels centres d’atenció primària i un augment significatiu de les hospitalitzacions i les baixes laborals.

Aena ha implementat nous controls addicionals a les dues terminals de l’aeroport del Prat, on el personal de seguretat pot sol·licitar la targeta d’embarcament per permetre l’entrada. Aquesta mesura, que s’aplica des de fa tres setmanes i té caràcter permanent, busca restringir l’accés a passatgers, acompanyants i personal autoritzat. L’objectiu principal és evitar la presència de carteristes, persones sense llar i individus que realitzen activitats no permeses. Els controls, que poden ser aleatoris o estables durant tot el dia, es basen en una actualització de les normes d’ús dels aeroports. La decisió arriba després d’un dispositiu al febrer per reubicar les persones que pernoctaven a l’aeroport i en un context influït per una situació similar a l’aeroport de Barajas.

L’associació Élite Taxi ha convocat una gran mobilització de taxistes al centre de Barcelona, ocupant la Gran Via per exigir al Parlament que acceleri l’aprovació de la nova llei del taxi. Aquesta normativa busca restringir severament les operacions de les empreses VTC com Uber, Cabify i Bolt, eliminant progressivament la majoria de les seves llicències a l’àrea metropolitana. La protesta, liderada per Tito Álvarez, no compta amb el suport d’altres associacions del sector com ATC, STAC i PakTaxi. Élite Taxi amenaça amb una vaga indefinida a partir del març si la llei no s’aprova abans. A més, l’organització ha denunciat Uber davant l’Autoritat Catalana de la Competència (ACCO) per actuar com un “càrtel” i l’acusa d’enganyar el FC Barcelona, amb qui té un acord de col·laboració.

Un brot de pesta porcina africana (PPA) ha provocat que la Generalitat activi un ampli dispositiu de vigilància per contenir-ne l’expansió. S’han establert restriccions d’accés en un perímetre de 20 quilòmetres que afecta diversos parcs naturals, com el de Collserola, amb la mobilització d’un miler d’efectius dels Mossos d’Esquadra i Agents Rurals per garantir el compliment de la prohibició, vigent fins al 14 de desembre. La principal línia d’investigació sobre l’origen del brot, a càrrec d’un equip conjunt de Mossos i Guàrdia Civil, se centra en una possible fuita del laboratori d’alta seguretat IRTA-CReSA. Aquesta hipòtesi guanya força perquè la soca del virus detectada no coincideix amb les que circulen per Europa. Malgrat la investigació, el president Salvador Illa ha expressat la seva confiança en el centre, que serà sotmès a una auditoria.

Un brot de pesta porcina africana (PPA) detectat a Collserola, que ha causat la mort de 13 senglars, ha mobilitzat la Generalitat de Catalunya per contenir-ne la propagació i aclarir-ne l’origen. El conseller d’Agricultura, Óscar Ordeig, ha anunciat la creació d’un comitè d’experts mixt, amb membres catalans, espanyols i europeus, per auditar els protocols de bioseguretat i investigar si el virus, d’una soca genètica diferent a les europees, va poder originar-se en una fuita del laboratori IRTA-CReSA. Tot i que no es descarta cap hipòtesi, el brot es considera contingut dins un perímetre de seguretat, sense nous positius ni afectació a granges. Aquesta ràpida actuació, on els gossos rastrejadors han estat clau per localitzar cadàvers, ha permès la reobertura del mercat de Corea del Sud i s’està negociant amb el Japó i les Filipines per reprendre les exportacions de porc.

El trànsit durant el pont de la Puríssima ha estat especialment complicat a les carreteres catalanes, tant en l’operació sortida com en la de retorn. Dissabte, diversos accidents a l’AP-7 i la C-17 van provocar llargues cues, sobretot en direcció al Pirineu, agreujades per esdeveniments com la Fira de l’Avet d’Espinelves i el Mercat Medieval de Vic. L’operació retorn també va registrar congestions significatives, amb la C-16 com a via més afectada. A més dels incidents, l’elevat volum de vehicles crea les condicions ideals per als anomenats embussos fantasma, un fenomen explicat pel Servei Català de Trànsit que es produeix per frenades brusques en cadena i que afecta habitualment trams de l’AP-7 i les rondes de Barcelona. Segons l’expert Òscar Llatje, mesures com la velocitat variable podrien ajudar a mitigar aquestes congestions.