ElResum.cat

Trànsit

Diversos accidents greus han tingut lloc recentment, resultant en múltiples víctimes mortals i ferits. A les carreteres catalanes, un motorista de 52 anys va morir en una col·lisió a Castellbisbal, i la conductora d’un turisme va perdre la vida en un xoc frontal a Biure. Aquests sinistres eleven la xifra total de morts a la xarxa viària interurbana a 136 persones enguany, segons dades del Servei Català de Trànsit, que destaca la vulnerabilitat dels motoristes. Paral·lelament, als Pirineus francesos, quatre persones —un instructor de vol i tres alumnes de l’Escola Nacional d’Aviació Civil (ENAC)— van morir en estavellar-se la seva avioneta. A més, a Tarragona, l’explosió del dipòsit de gas d’un vehicle en una benzinera va provocar ferides a un menor, que va ser traslladat a l’hospital.

El trànsit durant el pont de la Puríssima ha estat especialment complicat a les carreteres catalanes, tant en l’operació sortida com en la de retorn. Dissabte, diversos accidents a l’AP-7 i la C-17 van provocar llargues cues, sobretot en direcció al Pirineu, agreujades per esdeveniments com la Fira de l’Avet d’Espinelves i el Mercat Medieval de Vic. L’operació retorn també va registrar congestions significatives, amb la C-16 com a via més afectada. A més dels incidents, l’elevat volum de vehicles crea les condicions ideals per als anomenats embussos fantasma, un fenomen explicat pel Servei Català de Trànsit que es produeix per frenades brusques en cadena i que afecta habitualment trams de l’AP-7 i les rondes de Barcelona. Segons l’expert Òscar Llatje, mesures com la velocitat variable podrien ajudar a mitigar aquestes congestions.

L’autopista AP-7 ha estat escenari de dos accidents greus amb camions implicats en pocs dies al seu pas pel Baix Ebre, causant col·lapses circulatoris severs. El primer incident, un camió cisterna bolcat entre l’Ametlla de Mar i l’Ampolla, va mantenir la via tallada més de 30 hores, una situació agreujada pel descobriment que transportava il·legalment gasoil, fet que investiguen els Mossos d’Esquadra. Pocs dies després, una col·lisió entre tres camions a l’Aldea va provocar la mort d’un conductor, un ferit greu i l’incendi de dos dels vehicles. Aquests successos han evidenciat la perillositat del tram, i com a resposta, el Servei Català de Trànsit (SCT), dirigit per Ramon Lamiel, ha anunciat el desenvolupament d’una nova aplicació amb alertes de veu geolocalitzades per avisar els conductors d’incidències, que es preveu que estigui operativa el 2026 i s’implementarà inicialment a l’AP-7.