ElResum.cat

Sinistralitat

L’Ajuntament de Barcelona ha posat en funcionament dos nous radars a la ronda Litoral, a l’altura de la Zona Franca, per controlar la velocitat en ambdós sentits de la marxa. Aquests dispositius, situats al punt quilomètric 16,1, sancionaran els vehicles que excedeixin el límit de 80 km/h amb l’objectiu de reduir l’elevada sinistralitat detectada en aquest tram. La decisió sobre la seva ubicació es va prendre conjuntament amb l’Àrea de Mobilitat i la Guàrdia Urbana. Aquesta instal·lació forma part d’un contracte de manteniment que també ha permès la renovació d’un altre radar a la ronda de Dalt. Precisament, un radar en aquesta via va ser el que més va multar a la ciutat el 2023, amb un total de 19.447 sancions imposades.

Davant l’alarmant augment de la sinistralitat a l’autopista AP-7, que enguany ha registrat 15 víctimes mortals —deu de les quals al tram de Tarragona—, el Servei Català de Trànsit i el Departament d’Interior, liderat per la consellera Núria Parlon, han impulsat un pla de xoc. Aquesta estratègia se centra especialment en els vehicles pesants, col·lectiu que acumula la majoria de morts. La mesura principal és la reducció de la velocitat a 100 km/h per a turismes i 80 km/h per a camions en el tram entre Calafat i Amposta en sentit sud, que s’aplicarà en un mes. El pla, amb una vigència inicial de sis mesos, també inclou la instal·lació de sis nous radars mòbils, l’increment de la vigilància amb helicòpters i drons, i la intensificació dels controls dels Mossos d’Esquadra sobre la fatiga, les inspeccions tècniques i els avançaments indeguts.

Un estudi de l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua), presentat per la consellera Núria Parlon i el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, conclou que els radars fixos són una eina molt eficaç per a la seguretat viària. Entre el 2002 i el 2023, aquests dispositius han evitat 1.610 accidents amb ferits a Catalunya, dels quals 372 van ser greus o mortals, suposant una reducció del 20% en aquesta darrera categoria. L’informe destaca que la seva efectivitat augmenta amb el temps, arribant a una reducció del 50% als dotze anys de la instal·lació, i desmenteix l’anomenat “efecte cangur”, ja que no es desplacen els accidents a zones properes. A més, la disminució de la sinistralitat és especialment notable en el cas dels homes joves d’entre 25 i 44 anys i també ajuda a reduir accidents per distraccions.