ElResum.cat

Seguretat Viària

L’Ajuntament de Barcelona ha posat en funcionament dos nous radars a la ronda Litoral, a l’altura de la Zona Franca, per controlar la velocitat en ambdós sentits de la marxa. Aquests dispositius, situats al punt quilomètric 16,1, sancionaran els vehicles que excedeixin el límit de 80 km/h amb l’objectiu de reduir l’elevada sinistralitat detectada en aquest tram. La decisió sobre la seva ubicació es va prendre conjuntament amb l’Àrea de Mobilitat i la Guàrdia Urbana. Aquesta instal·lació forma part d’un contracte de manteniment que també ha permès la renovació d’un altre radar a la ronda de Dalt. Precisament, un radar en aquesta via va ser el que més va multar a la ciutat el 2023, amb un total de 19.447 sancions imposades.

Les distraccions al volant són un problema creixent a Catalunya, causant més del 30% dels accidents i generant gairebé 26.000 sancions l’any passat, principalment per l’ús del mòbil. Per combatre aquesta situació, el Servei Català de Trànsit (SCT) està desenvolupant una nova aplicació mòbil que enviarà avisos de veu als conductors sobre incidències en temps real, com accidents o talls de via, especialment a l’AP-7. Aquesta eina, que es preveu estigui operativa a finals de 2026, té com a objectiu millorar la seguretat i evitar que els usuaris es distreguin mirant pantalles. Mentrestant, la normativa vigent continua sent estricta, castigant la manipulació del telèfon amb la retirada de sis punts del carnet i una multa de 200 euros, i permetent als agents sancionar qualsevol altra acció que provoqui una pèrdua d’atenció en la conducció.

La mobilitat a l’àrea de Barcelona s’ha vist greument afectada per dos incidents de trànsit diferents. A l’autopista AP-7, un accident entre Cerdanyola del Vallès i el Papiol ha provocat el tall d’un carril i ha generat retencions significatives en ambdós sentits: 7 quilòmetres en direcció a Tarragona i 5 quilòmetres cap a Girona, segons ha informat el Servei Català de Trànsit. D’altra banda, a la ciutat de Barcelona, s’ha produït un atropellament mortal a l’avinguda Diagonal, a la cruïlla amb la Gran Via de Carles III. Una menor de 14 anys ha mort en ser envestida per un autobús de l’empresa Monbus. Aquest tràgic succés, que ha obligat a restringir la circulació, representa la novena víctima mortal en accidents de trànsit a la ciutat durant l’any 2025.

El Parlament Europeu ha aprovat una nova directiva per actualitzar les normes del permís de conduir a la Unió Europea, amb l’objectiu principal de reforçar la seguretat viària. La principal novetat és que els joves de 17 anys podran obtenir el permís per conduir cotxes i furgonetes, sempre que vagin acompanyats d’un adult amb experiència fins a la majoria d’edat. Aquesta mesura s’acompanya de la implantació d’un període de prova obligatori de dos anys per a tots els conductors novells, durant el qual s’aplicaran sancions més estrictes per reduir l’alta sinistralitat entre els menors de 30 anys. La reforma també preveu la creació d’un carnet de conduir digital a tota la UE, exàmens més rigorosos centrats en usuaris vulnerables i una millor aplicació transfronterera de les sancions. Els estats membres tindran quatre anys per implementar aquests canvis.

Un estudi de l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua), presentat per la consellera Núria Parlon i el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, conclou que els radars fixos són una eina molt eficaç per a la seguretat viària. Entre el 2002 i el 2023, aquests dispositius han evitat 1.610 accidents amb ferits a Catalunya, dels quals 372 van ser greus o mortals, suposant una reducció del 20% en aquesta darrera categoria. L’informe destaca que la seva efectivitat augmenta amb el temps, arribant a una reducció del 50% als dotze anys de la instal·lació, i desmenteix l’anomenat “efecte cangur”, ja que no es desplacen els accidents a zones properes. A més, la disminució de la sinistralitat és especialment notable en el cas dels homes joves d’entre 25 i 44 anys i també ajuda a reduir accidents per distraccions.