L’aerolínia Ryanair ha implementat una nova política que elimina les targetes d’embarcament en paper, obligant els passatgers a utilitzar exclusivament el format digital a través de la seva aplicació mòbil. Aquesta mesura exigeix fer la facturació en línia, ja que realitzar-la a l’aeroport comporta un cost de 30 euros o més. La companyia justifica el canvi per motius de sostenibilitat, argumentant un estalvi de 300 tones de paper anuals, i per l’eficiència del procés, destacant que més del 80% dels seus clients ja feien servir la targeta mòbil. No obstant això, l’organització de consumidors FACUA, a través del seu portaveu Jordi Castilla, ha qualificat la pràctica de potencialment abusiva i està estudiant presentar denúncies, recomanant als afectats que presentin fulls de reclamació. Ryanair preveu excepcions per a passatgers sense mòbil o bateria, sempre que hagin completat la facturació prèviament.
La Comissió Europea ha iniciat un procediment sancionador contra Espanya per la multa de 179 milions d’euros imposada a cinc aerolínies (Ryanair, Vueling, EasyJet, Norwegian i Volotea) que cobren suplements per l’equipatge de mà i per la reserva de seients contigus per a dependents. Brussel·les argumenta que aquesta sanció restringeix la llibertat de les companyies per fixar preus, un dret emparat per la normativa comunitària. En resposta, el ministre de Drets Socials, Pablo Bustinduy, ha qualificat la decisió de “lamentable” i ha assegurat que el govern defensarà la llei espanyola, que prohibeix aquests recàrrecs, fins a les últimes conseqüències, incloent-hi el Tribunal de Justícia de la Unió Europea. Aquesta disputa s’emmarca en un context on l’Agència Catalana del Consum també ha sancionat companyies per pràctiques similars. Espanya disposa de dos mesos per respondre a l’expedient.