ElResum.cat

Accidents De Trànsit

El trànsit durant el pont de la Puríssima ha estat especialment complicat a les carreteres catalanes, tant en l’operació sortida com en la de retorn. Dissabte, diversos accidents a l’AP-7 i la C-17 van provocar llargues cues, sobretot en direcció al Pirineu, agreujades per esdeveniments com la Fira de l’Avet d’Espinelves i el Mercat Medieval de Vic. L’operació retorn també va registrar congestions significatives, amb la C-16 com a via més afectada. A més dels incidents, l’elevat volum de vehicles crea les condicions ideals per als anomenats embussos fantasma, un fenomen explicat pel Servei Català de Trànsit que es produeix per frenades brusques en cadena i que afecta habitualment trams de l’AP-7 i les rondes de Barcelona. Segons l’expert Òscar Llatje, mesures com la velocitat variable podrien ajudar a mitigar aquestes congestions.

Una sèrie d’accidents de trànsit mortals ha elevat la xifra de víctimes a les carreteres interurbanes de Catalunya. A la C-17, a Parets del Vallès, un jove de 21 anys, veí de Canovelles, va morir atropellat després que el seu cotxe s’avariés, convertint-se en la víctima mortal número 130 de l’any. Poc després, el conductor d’una furgoneta va perdre la vida en una sortida de via a la B-431, a Avinyó, sumant la víctima 131. Finalment, un altre conductor va morir a Martorell en un accident a l’enllaç de l’A-2 amb l’AP-7, quan el seu vehicle va topar contra una tanca. Segons dades del Servei Català de Trànsit, amb aquesta darrera mort ja són 133 les persones que han perdut la vida aquest any. D’aquest total, els col·lectius vulnerables representen un 45% de les víctimes, amb els motoristes com el grup més afectat.

Les distraccions al volant són un problema creixent a Catalunya, causant més del 30% dels accidents i generant gairebé 26.000 sancions l’any passat, principalment per l’ús del mòbil. Per combatre aquesta situació, el Servei Català de Trànsit (SCT) està desenvolupant una nova aplicació mòbil que enviarà avisos de veu als conductors sobre incidències en temps real, com accidents o talls de via, especialment a l’AP-7. Aquesta eina, que es preveu estigui operativa a finals de 2026, té com a objectiu millorar la seguretat i evitar que els usuaris es distreguin mirant pantalles. Mentrestant, la normativa vigent continua sent estricta, castigant la manipulació del telèfon amb la retirada de sis punts del carnet i una multa de 200 euros, i permetent als agents sancionar qualsevol altra acció que provoqui una pèrdua d’atenció en la conducció.